Hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid en de rol van passende begeleiding​

Een persoon is hoogbegaafd wanneer hij of zij (potentieel) beschikt over uitzonderlijke talenten. Deze talenten kunnen zich uiten op diverse terreinen, zoals sport, muziek of intellectuele vermogens. Sommige hoogbegaafden blinken zelfs uit op meerdere gebieden.

Talentontwikkeling

Waar mensen met een groot talent voor sport of muziek vaak met wat geluk en de juiste begeleiding hun potentieel weten te benutten, blijft dat bij hoogbegaafdheid op het gebied van intelligentie helaas vaak achterwege. Veel hoogbegaafde personen krijgen niet de juiste uitdaging of stimulans, wat regelmatig leidt tot onderpresteren. Dit kan uiteindelijk uitmonden in schooluitval of thuiszitten. Niet alleen is dit nadelig voor de hoogbegaafde zelf, het betekent ook een verlies van waardevolle potentie voor de samenleving.

Wanneer hoogbegaafden wél passende begeleiding ontvangen, kunnen zij hun talenten ontwikkelen en een waardevolle bijdrage leveren aan een betere maatschappij.

Versnellen, verrijken en verbinden

Het Landelijk Informatiecentrum Hoogbegaafdheid adviseert hierbij te focussen op de drie V’s: versnellen, verrijken en verbinden. Onderzoek laat zien dat het overslaan van een klas (versnellen) de meest effectieve interventie is voor hoogbegaafde kinderen. Na deze versnelling is het belangrijk het onderwijs te verrijken met uitdagende en boeiende leerstof, en te verbinden door bijvoorbeeld een plusklas of een peergroep aan te bieden. Wanneer deze drie pijlers goed worden toegepast, verbetert bij de meeste hoogbegaafden de werkhouding en verdwijnen problemen zoals onderpresteren.

Toch zijn er ook hoogbegaafden bij wie deze interventies onvoldoende effect hebben, of zelfs tot verslechtering leiden. In zulke gevallen is maatwerk nodig. Door middel van persoonlijke begeleiding wordt onderzocht wat het kind nodig heeft, hoe re-integratie eruit kan zien en waar het kind op dat moment behoefte aan heeft. Met behulp van psycho-educatie, het aansluiten bij de interesses van het kind en het aanleren van leervaardigheden, kunnen ook deze kinderen vaak weer op een positieve ontwikkelingslijn komen.

Zoals bij elke groep mensen, bestaan er ook binnen de groep hoogbegaafden grote individuele verschillen. Sommige kinderen redden zich prima in het reguliere onderwijs met enkele aanpassingen, terwijl anderen al vanaf jonge leeftijd vastlopen. Het is daarom essentieel om per kind te kijken wat er nodig is en welke ondersteuning passend is.

Wat SOC Nederland kan betekenen:
  • Ouders kunnen bij ons terecht voor advies over de begeleiding van hun hoogbegaafde kind.
  • SOC Nederland helpt bij het herkennen van hoogbegaafdheid en het screenen van kinderen. Indien nodig kunnen we verwijzen voor een IQ-test ter bevestiging. Deze screening kan ook op scholen worden uitgevoerd.
  • We bieden thuisbegeleiding om problemen binnen de thuissituatie in kaart te brengen en aan te pakken.
  • We verzorgen psycho-educatie over hoogbegaafdheid, voor zowel ouders als kinderen.
    Voor thuiszitters en kinderen die zijn uitgevallen, werken wij aan re-integratie of denken we mee over alternatieve oplossingen.
  • We ondersteunen scholen bij het ontwikkelen van een leerlijn voor hoogbegaafden en denken mee over passend onderwijs.
  • SOC Nederland is bezig met het opzetten van groepsbijeenkomsten voor hoogbegaafde kinderen. Hierbij is niet alleen aandacht voor het cognitieve aspect, maar ook voor de ‘zijnskant’ van hoogbegaafdheid – het persoonlijke en emotionele welzijn.

Meer weten over ons zorgaanbod? of direct aanmelden?

Degene die intensieve zorg verrichten (gezinsleden, ouders/ verzorgers, vrienden, familieleden) hebben vaak ook behoefte aan ondersteuning en zijn regelmatig op zoek naar een klankbord voor hun dagelijkse zorgen. SOC Nederland neem een deel van de zorgtaken over, biedt advies en praktische handvatten om de zorg waar mogelijk te verlichten. Dat geeft jou de ruimte om te werken aan vooropgestelde doelen, zodat hulp op een afgestemd moment niet meer nodig is.